Tijdens de eerste brainstorm is er als eerste gekeken naar verschillende locaties. Alle ideeën die aangedragen werden zijn op een bord geschreven en meer specifieke ideeën die in het proces zijn ontstaan, zijn genoteerd. Er is een aparte lijst gemaakt met verschillende doelen die het product kan vervullen. Na het bedenken van zoveel mogelijk verschillende locaties en doelen, is er gekeken naar de locaties die ons het meeste aanspraken. Dit zijn dingen als een speeltuin, het strand, de dierentuin, een pretpark en de ferry. Ondertussen zijn er verschillende ideeën ontstaan met betrekking tot virtual en augmented reality, gezien er dit project mogelijkheden zijn om het VR Lab te gebruiken. Die combinatie gaf ons de meeste ideeën in de dierentuin, deze locatie werd ook door de meeste mensen als leukste bestempeld. Verschillende ideeën kwamen naar voren zoals een spel voor kinderen waarbij ze met augmented reality “de vloer is lava” kunnen spelen door de hele dierentuin, maar ook meer educatieve ideeën zoals dat met augmented reality allerlei informatie in het hok wordt geprojecteerd. Omdat er een keuze gemaakt moest worden voor de eerste presentatie is het volgende concept idee opgesteld:
Het eerste conceptidee was een stationaire augmented reality ervaring creëren in een dierentuin (of andere locatie, zoals een museum). Een object waardoor je kunt kijken naar een hok van een dier en het ziet in zijn natuurlijke omgeving met augmented reality.
Dit werd door iedereen als leuk ervaren en er zat genoeg uitdaging in voor zowel het product als de service en de software. Dit idee is verder uitgewerkt tot het eindproduct. Er is begonnen met het kiezen tussen een stationaire verrekijker en een bril.
Deze twee opties zijn vergeleken en voor dit project leek een stationaire verrekijker de beste optie. Dit is vooral omdat een stationair product makkelijker te ontwikkelen is en een bril voor veel complicaties zorgt als er daar iets mis gaat. Verder leek een stationair product minder persoonlijk en dus beter bij het project te passen. Er zijn veel schetsen gemaakt voor verschillende ontwerpen die bij verschillende stijlen passen. Zo is er visueel onderzoek gedaan naar een meer wildernis/ranger stijl, en een kindvriendelijke dieren stijl. Uiteindelijk is ervoor gekozen om verder te gaan met de dierenhoofden. Om het productieproces te vergemakkelijken is ervoor gekozen om elke dierentuin één ontwerp te geven, in plaats van het te specialiseren per dier waar het product bij staat. Dit zorgt ervoor dat er minder mallen nodig zijn en er minder productiekosten zijn. Naast de keuze voor de vormgeving, was er ook nog een keuze voor het gebruiken van extra betaalmiddelen. Eerst is er gekozen voor het gebruiken van muntjes. Deze zijn ook verder uitgewerkt met schetsen en een mechanisme hoe deze dan in het product verwerkt zouden worden.
Na de midterm presentatie zijn er een aantal dingen veranderd. Allereerst is er met wat feedback de stijl van het product veranderd naar een meer futuristische stijl. Het idee van de dierenhoofden is behouden gebleven, maar de dierenhoofden zijn geabstraheerd met facetten en voor de materialen gaat het om doorzichtige materialen met verlichting in futuristische kleuren. Verder is de keuze voor de muntjes herzien, dit is veranderd naar het contactloos betalen met een bankpas. Met deze keuzes is het laatste deel van het ontwerpproces uitgewerkt. Zo is er een SolidWorks model gemaakt en een simulatie om de interface te testen.
IDEEGENERATIE
De kijker
De kijker kan op veel verschillende manieren worden uitgewerkt, zoals een kartonnen omhulsel voor een telefoon die de gebruiker op zijn hoofd kan zetten met een bijbehorende app, een stationaire kijker waar omstebeurten doorheen gekeken kan worden, een draagbare kijker die in het hele park gebruikt kan worden of een grote glazen wand waarachter de AR zichtbaar wordt. De keuze lag uiteindelijk tussen de stationaire kijker en de draagbare kijker. De app viel af, omdat daar niet genoeg uitdaging in werd gezien en de glazen wand viel af omdat die lastig te realiseren is vanwege de vele perspectieven waarin de verschillende kijkers voor de wand staan.
De keuze lag dus tussen de stationaire kijker en de draagbare kijker. Er is uiteindelijk gekozen voor de stationaire kijker, voornamelijk omdat het makkelijker is om overzicht over te houden en je hebt er geen grote opslagruimte voor nodig. Een ander voordeel van een stationaire kijker is dat de drempel voor de gebruikers om ze te gebruiken veel lager ligt dan die voor een draagbare kijker. Een draagbare kijker is duur en breekbaar terwijl een stationaire kijker steeds kleine bedragen kost voor de gebruiker en enorm sterk kan zijn. Daarbij hoef je je geen zorgen te maken dat iemand zijn kijker niet inlevert. Ten slotte is de software voor een stationaire kijker beter te realiseren, omdat je een vaste kijkhoek hebt, terwijl een draagbare bril alle kanten op kan kijken.
Vormgeving
Qua vormgeving moesten er twee grote beslissingen gemaakt worden. Het eerste ontwerpprobleem had betrekking op de vraag of er verschillende palen voor de verschillende dierenverblijven moeten worden ontworpen, of dat dit allemaal dezelfde palen moeten zijn. Er is voor gekozen om allemaal dezelfde palen te maken. Dit is handiger qua productie en reparatie. Daarbij blijft de opslag voor de mallen van de vormgeving beperkt (de vormgeving neigt naar spuitgieten). Ook is het voor de gebruiker duidelijk dat de palen allemaal dezelfde functie hebben.
De tweede vraag was welke kant er op gegaan wordt met betrekking tot de vormgeving. Aanvankelijk ging de vormgeving de ranger/Indiana Jones/Jungle dierentuin kant op, maar dit is omgeslagen naar een modernere, High Tech, abstracte vormgeving die aan gebruikers laat zien dat het geen normale verrekijker is met een leuke vormgeving, maar een ander soort, modernere, kijker: een AR kijker. De abstracte vormgeving is nog wel aan de dierentuin gerelateerd.
Onderdelen
Verschillende onderdelen die de kijker moet hebben zijn in de ideefase vastgelegd, namelijk luidsprekers, de AR kijker, handvaten, een omhulsel die het geheel weerbestendig maakt, een plek voor contactloos betalen en een opstapje voor kleine kinderen.
Betaling
Betaling kan op verschillende manieren verlopen, namelijk via muntgeld, speciale dierentuinmuntjes, dierentuinpasjes/toegangskaart of via pin/contactloos betalen. Ook een combinatie van deze is mogelijk. Aanvankelijk lag de voorkeur sterk bij het gebruik van speciale dierentuinmuntjes, maar dit is later herzien en er is besloten om gebruik te maken van contactloos betalen. Een voordeel van het gebruik van de muntjes is dat het een leuke ervaring is voor kinderen om je eigen geld op zak te hebben en dit zelf te kunnen gebruiken. Dan kunnen meerdere kinderen, een kinderfeestje of schoolreisje, hun eigen muntjes gebruiken zonder te hoeven trekken aan hun ouders of leerkrachten om te betalen. Daarbij zijn muntjes makkelijk te produceren en te hergebruiken. Het nadeel hiervan is wel dat ze in eerste instantie geproduceerd moeten worden en dat de apparaten elke dag geleegd moeten worden. Dit is niet meer het geval bij contactloos betalen. Er zijn geen muntjes om kwijt te raken, er is geen extra personeel nodig en het is vooral enorm makkelijk en snel in gebruik. Als de prijs van het gebruik erg laag is (bijvoorbeeld tussen de 20 en 45 cent) is het erg makkelijk om even je bankpasje tegen het apparaat te houden om het te gebruiken. Het werkt vrij verslavend om toch eventjes te kijken hoe dit hok er dan weer uitziet en makkelijk je bankpas tegen het apparaat te houden. Deze kleine bedragen tellen samen op tot een mooie opbrengst als mensen de palen blijven gebruiken. Een nadeel hiervan is als mensen meerdere kinderen hebben. Dan moeten ze steeds hun bankpas pakken voor ieder kind, maar dit is te overkomen gezien tegenwoordig bijna alles met een bankpas gaat en mensen gewend zijn aan contactloos betalen. Omdat de voordelen van de bankpas beter zijn dan de voordelen van de muntjes, is er uiteindelijk gekozen om toch te gaan voor het makkelijke en verslavende contactloos betalen in plaats van de meer kindvriendelijke muntjes.
Uitkomsten
Er wordt in de conceptfase verder gegaan met een stationaire kijker waar bezoekers na betaling via contactloos betalen doorheen kunnen kijken. Iedere kijker heeft dezelfde futuristische vormgeving.
Onderdelen die in de kijker voorkomen zijn:
- Luidsprekers
- AR kijker
Handvaten
- Omhulsel (weerbestendig)
- Contactloos betalen
- Opstapje voor kleine kinderen