ONTWERPPROCES

 

 

 

 

Samenvatting

Tijdens de eerste brainstorm is er als eerste gekeken naar verschillende locaties. Alle ideeën die aangedragen werden zijn op een bord geschreven en meer specifieke ideeën die in het proces zijn ontstaan, zijn genoteerd. Er is een aparte lijst gemaakt met verschillende doelen die het product kan vervullen. Na het bedenken van zoveel mogelijk verschillende locaties en doelen, is er gekeken naar de locaties die ons het meeste aanspraken. Dit zijn dingen als een speeltuin, het strand, de dierentuin, een pretpark en de ferry. Ondertussen zijn er verschillende ideeën ontstaan met betrekking tot virtual en augmented reality, gezien er dit project mogelijkheden zijn om het VR Lab te gebruiken. Die combinatie gaf ons de meeste ideeën in de dierentuin, deze locatie werd ook door de meeste mensen als leukste bestempeld. Verschillende ideeën kwamen naar voren zoals een spel voor kinderen waarbij ze met augmented reality “de vloer is lava” kunnen spelen door de hele dierentuin, maar ook meer educatieve ideeën zoals dat met augmented reality allerlei informatie in het hok wordt geprojecteerd. Omdat er een keuze gemaakt moest worden voor de eerste presentatie is het volgende concept idee opgesteld:

Het eerste conceptidee was een stationaire augmented reality ervaring creëren in een dierentuin (of andere locatie, zoals een museum). Een object waardoor je kunt kijken naar een hok van een dier en het ziet in zijn natuurlijke omgeving met augmented reality.

Dit werd door iedereen als leuk ervaren en er zat genoeg uitdaging in voor zowel het product als de service en de software. Dit idee is verder uitgewerkt tot het eindproduct. Er is begonnen met het kiezen tussen een stationaire verrekijker en een bril.


Deze twee opties zijn vergeleken en voor dit project leek een stationaire verrekijker de beste optie. Dit is vooral omdat een stationair product makkelijker te ontwikkelen is en een bril voor veel complicaties zorgt als er daar iets mis gaat. Verder leek een stationair product minder persoonlijk en dus beter bij het project te passen. Er zijn veel schetsen gemaakt voor verschillende ontwerpen die bij verschillende stijlen passen. Zo is er visueel onderzoek gedaan naar een meer wildernis/ranger stijl, en een kindvriendelijke dieren stijl. Uiteindelijk is ervoor gekozen om verder te gaan met de dierenhoofden. Om het productieproces te vergemakkelijken is ervoor gekozen om elke dierentuin één ontwerp te geven, in plaats van het te specialiseren per dier waar het product bij staat. Dit zorgt ervoor dat er minder mallen nodig zijn en er minder productiekosten zijn. Naast de keuze voor de vormgeving, was er ook nog een keuze voor het gebruiken van extra betaalmiddelen. Eerst is er gekozen voor het gebruiken van muntjes. Deze zijn ook verder uitgewerkt met schetsen en een mechanisme hoe deze dan in het product verwerkt zouden worden.

Na de midterm presentatie zijn er een aantal dingen veranderd. Allereerst is er met wat feedback de stijl van het product veranderd naar een meer futuristische stijl. Het idee van de dierenhoofden is behouden gebleven, maar de dierenhoofden zijn geabstraheerd met facetten en voor de materialen gaat het om doorzichtige materialen met verlichting in futuristische kleuren. Verder is de keuze voor de muntjes herzien, dit is veranderd naar het contactloos betalen met een bankpas. Met deze keuzes is het laatste deel van het ontwerpproces uitgewerkt. Zo is er een SolidWorks model gemaakt en een simulatie om de interface te testen.


Vormgeving

CONCEPTGENERATIE



































































 

Stijlcollage

Stijlcollage


























Maatvoering

Het product heeft twee varianten: een hoge en een lage. De hoge variant bevat een opstapje zodat zowel kinderen als volwassen de kijker kunnen gebruiken. De lage variant is aan de voorkant op en is geschikt om een rolstoel in te rijden. Kinderen en rolstoelgebruikers kunnen deze dus gebruiken. De maatgevingen zijn aangepast op de gebruikers van de kijkers. De volgende gegevens zijn gebruikt:
Gegevens maatvoering
Mens hand maatgeving
Mens maatgeving
Rolstoel maatgeving
1Jasmien Decancq (2010). Dimensies van een rolstoel en fiets. 15-06-2017, van http://jasmiendecancq2009.blogspot.nl/2010/04/dimensies-van-een-rolstoel.html 2Dined. Anthropometric database. 15-06-2017, van http://dined.io.tudelft.nl/en/password/email

Copyright © Groep 4