CONFIGURATION MANAGEMENT

Om een klant meer vrijheid te geven in de specificaties van een product dat hij/zij wilt kopen, zijn er een aantal gedeeltes van het product bedacht waarin gevarieerd kan worden door de klant. De ene klant heeft andere aspecten nodig dan de andere. Door verschillende opties te geven kunnen prijzen verhoogd worden om meer winst te behalen.

Software
Te beginnen met de software. Binnen dit project is er gefocust op de dierentuin, maar het is de bedoeling dat het op meerdere locaties komt te staan, waarbij voor elke locatie weer andere software nodig is. Voorbeeldkeuzes hiervoor zijn dierentuin en museum. Ook moet er software beschikbaar zijn voor de verschillende gedeeltes binnen de gebruiksomgeving. Zo moet er voor elk dierenverblijf weer andere software gebruikt worden. Een giraffe is immers niet hetzelfde als een tijger. De hoeveelheid informatie die aan de gebruiker gegeven wordt moet ook naar eigen invulling zijn. Zo kan er gekozen worden om het redelijk oppervlakkig te houden, wat natuurlijk goedkoper is voor de klant, maar er kan ook dieper op worden ingegaan om de gebruiker een meer volledige ervaring te geven.

Geluid
Er moeten er variaties voor het geluid beschikbaar zijn. De ene locatie zal geluid willen in de vorm van een stem die uitleg geeft, terwijl een andere het bij achtergrondgeluiden zal willen houden. Sommige locaties, bijvoorbeeld een museum, zullen misschien wel helemaal geen geluid willen, tenzij het via een koptelefoon zal gaan. Ook zijn er twee leeftijdsgebonden factoren voor geluid waar een klant rekening mee moet kunnen houden. De eerste is het geluidsniveau. Kinderen horen over het algemeen beter dan ouderen. Hierin moet de klant zijn of haar doelgroep analyseren en aan de hand daarvan een geluidsniveau kiezen. Wat ook meespeelt in deze keuze is de hoeveelheid omgevingsgeluid en de manier van geluid uitstoten (speaker of koptelefoon). De andere factor voor geluid is de hoogte van het geluid. Er wordt algemeen gesteld dat een gezond menselijk oor tussen de 20Hz en 20kHz kan waarnemen. Als de geluidsfrequentie deze extremiteiten nadert, moet geluidsniveau sterk omhooggaan om het te horen, zeker wanneer er veel omgevingsgeluid is. De geluidsfrequentie en het geluidsniveau gaan hierin hand in hand.

Vormgeving
Een derde is de vormgeving. Het is een vrij essentieel onderwerp voor de klant om hierin verschillende keuzes te hebben. Een klant kan kiezen voor een neutraal ontwerp, wat goedkoper is bij de aankoop, maar minder sprekend is voor de gebruiker, wat kan resulteren in minder gebruik. Wanneer er geen neutraal ontwerp wordt gekozen is het belangrijk dat het gekozen ontwerp in de stijl is van de gebruikslocatie. Daarnaast zijn de afmetingen van het geheel handig om als klant keuzes in te kunnen maken. Afwegingen hierin kunnen de doelgroep zijn. Wanneer het voor kinderen bedoeld is moet het natuurlijk goed toegankelijk voor ze zijn om het product te kunnen gebruiken. Een andere speciale doelgroep waar men rekening mee moet houden als het over afmetingen gaat, zijn de mindervaliden. Deze kunnen sporadisch gebruik maken van dergelijke producten. De klant moet kunnen kiezen om het ook voor deze mensen mogelijk te maken het product te gebruiken.

Betaalmethode
Eventueel kan een klant ook de keus worden gegeven om de betaalmethode van de eindgebruiker te bepalen. Op het moment staat het vast op contactloos betalen via pin, maar het kan zijn dat het voor een klant beter uitkomt als er met contant geld wordt betaald. De mogelijk om zowel contant als contactloos betalen beschikbaar te stellen is er dan ook. Het nadeel van contant is dat het opgeslagen en om de zoveel tijd leeggehaald moet worden.


Copyright © Groep 4