ANALYSE

 

 

 

 

DIERENTUIN

Bezoekers dierentuin

De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen (NVD) is een organisatie voor de veertien grootste dierentuinen in Nederland. Uit onderzoek van hen blijkt dat in 2016 10,3 miljoen bezoekers deze veertien dierentuinen hebben bezocht. In vergelijking met 2015 is dit zo’n 7 procent meer. Er is dus een stijging te zien in het aantal bezoeken aan de dierentuin. Het grootste aantal bezoeken werd gedaan aan Diergaarde Blijdorp, met zo’n 1,5 miljoen bezoekers in 2016.1
Een ander voorbeeld van deze veertien dierentuinen is DierenPark Amersfoort. Daar kwamen in 2016 ruim 830.000 bezoekers, dit was zo’n 20.000 meer dan in 2015. Er was hierbij sprake van een stijging voor het derde jaar op een rij.2

Bezoekers waarderen een dagje naar de dierentuin hoog. Dit bleek bijvoorbeeld uit de verkiezing van Apenheul tot het leukste dagje uit van Nederland. Opvallend daarbij was dat de gehele top drie van deze verkiezing bestond uit drie (NVD) dierentuinen.3

Dierentuinen worden bezocht door zowel kinderen als volwassenen (voornamelijk samen als gezin). De grootste groep bezoekers zijn volwassenen. Uit onderzoek van het CBS bleek (volwassenen en kinderen samengenomen) in 1999 30% van alle bezoekers abonnementhouder te zijn. Daarnaast kwam 9% gratis binnen en de resterende 61% kocht een (dag)kaartje aan de kassa. De groep die gratis binnen kwam bestond vooral uit jonge kinderen, schoolklassen, groepsreizigers, vakgenoten en de bezoekers van het natuurpark Lelystad, dat in 1999 vrij toegankelijk was. Verder bleek uit het onderzoek dat 10,8 procent van het totaal aantal bezoekers in Nederlandse dierentuinen uit buitenlanders bestond. Dit waren voornamelijk bezoekers uit Duitsland.4


Context

In Nederland zijn er veel verschillende dierentuinen te vinden en allemaal verschillen ze van elkaar. Er zijn drie soorten te onderscheiden binnen de Nederlandse dierentuinen. De eerste soort heeft alle dieren in hun eigen hok zitten en als bezoeker loop je dan tussen de hokken door. Deze hokken zijn relatief klein, maar tegenwoordig wordt er goed op gelet dat alle dieren genoeg ruimte hebben. In dit soort dierentuinen kunnen makkelijk veel verschillende dieren, maar het is minder goed voor de leefomstandigheden van het dier. Deze dierentuinen zijn bijna niet meer in Nederland te vinden en zijn de dierentuinen van vroeger. De tweede soort maakt gebruik van grote vlaktes en gebieden waar verschillende dieren door elkaar leven om zo een meer natuurlijke omgeving na te bootsen. Een nadeel hiervan is dat niet alle dieren samen met andere in een hok kunnen waardoor er minder diversiteit is. Een voorbeeld hiervan is Safaripark Beekse Bergen. Als laatste heb je nog een combinatie tussen beide. In deze categorie vallen de meeste Nederlandse dierentuinen. Ze bevatten zowel grote hokken met verschillende dieren als dieren in hun eigen verblijf. Dit zorgt ervoor dat een dierentuin alsnog veel verschillende dieren kan hebben en ze een meer natuurlijke leefomgeving kan geven. Hiervan is Burger’s Zoo in Arnhem een voorbeeld.

Als er naar verschillende plattegronden van dierentuinen wordt gekeken, is te zien dat bij de meeste dierentuinen de dieren verdeeld zijn per leefgebied. De paden tussen de verblijven zijn vaak wat chaotisch en er is geen één route die gelopen kan worden. Bezoekers kunnen zelf ontdekken waar alle dieren zitten en welk pad ze moeten lopen. Wel hebben de meeste verblijven een bepaalde locatie waar de bezoekers het beste uitzicht hebben op een verblijf. Dit zijn ook de locaties waar informatieborden staan en de dieren gevoerd worden als dit door de dierentuin wordt laten zien.

Elk verblijf heeft één of meerdere locaties hebben waar het de dieren in het verblijf het beste te zien zijn. Vaak staan hier al bankjes en informatieborden. Dit is ook de plek waar de palen het beste kunnen staan. Zo hebben de palen het beste zicht op het verblijf en hebben mensen een plek om te wachten en te kijken als ze de paal niet gebruiken. Ook zorgt dit ervoor dat de palen niet in de looppaden staan en dat deze niet wordt versperd met wachtende mensen.


Huidige trends in dierentuinen en andere attractieparken

Er is een verwachting dat het bezoek aan attractieparken 3 procent toeneemt in 2017. Er is veel concurrentie te zien onder attractieparken. In de afgelopen jaren hebben we interessante investeringen gezien. De komst van twee reuzenpanda’s zal een positieve invloed hebben op het bezoek aan het Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Attractieparken lijken aantrekkelijker te zijn geworden voor de bezoeker.5

VIP-ervaringen
Liefst 9 op de 10 bezoekers plant graag vanuit huis in detail zijn attractiepark bezoek. Opmerkelijk is dat 80 procent van de bezoekers graag betaalt voor een extra ervaring. Denk daarbij aan een exclusieve rondleiding, een gepersonaliseerde souvenir of een leuke foto. Maar denk ook het reserveren van bepaalde attracties, parkeerplaatsen of diners. Eigenlijk alles waar je als bezoeker je reisgenootschap mee kan verrassen.5

Welke rol speelt IT in de nieuwste ontwikkelingen?
‘De toenemende invloed van technologie kan nauwelijks overschat worden. Ander aspect: live en digitaal raken in steeds rapper tempo vervlochten, bij de experience zelf én bij de marketing ervan. Denk aan extra informatie in tekst, beeld en geluid, waarvan je kunt genieten tijdens een erfgoed-bezoek. Of aan virtual reality op vakantiebeurzen, waar mensen met een 3D-bril op een overweldigend berg gevoel krijgen, én zin in een vakantie naar Karinthië. We staan nog maar aan het begin van wat mogelijk is.5
Kortom, attractieparken is een groeiende business en dus een goede business om in te investeren. Er is veel concurrentie, ook tussen dierentuinen. Dierentuinen kunnen de concurrentie aangaan door zichzelf te onderscheiden van andere dierentuinen door bv. een bijzonder diersoort (reuzenpanda’s) of een speciale attractie (wildlands 3D show) toe te voegen. Het blijkt dat 80 procent van de bezoekers graag betaalt voor een extra ervaring. De toenemende rol van technologie is ook duidelijk te zien. ‘Live’ en ‘digitaal’ worden steeds meer vervlochten, denk aan het gebruik van virtual reality om een (extra) ervaring te geven die de ‘live’ omgeving zelf niet kan. Ook kan technologie gebruikt worden om extra informatie in tekst, beeld en geluid te geven.

Focuspunten voor het product
De dierentuin is een goede business om in te investeren. Het product dat zal ontwikkeld worden voor de betreffende dierentuin zal er voor zorgen dat de dierentuin zich zal onderscheiden van zijn concurrentie en daarmee aantrekkelijker worden voor de consument. Het toevoegen van technology zoals augmented reality past erg bij de tijd van nu. Er is de mogelijkheid tot het geven van een unieke ervaring en ook op educatiegebied (toevoegen extra informatie in tekst/beeld geluid) liggen kansen. Daarbij is 80% van de mensen bereid te betalen voor een extra ervaring.

1Nederlandse Vereniging van Dierentuinen. (2017). NVD. Retrieved May 7, 2017, from http://www.nvddierentuinen.nl/nvd/ 2DierenPark Amersfoort. (2017). Recordaantal bezoekers. Retrieved May 7, 2017, from https://www.dierenparkamersfoort.nl/2016/12/27/recordaantal-bezoekers/ 3LevendLand. (2017). NVD Dierentuinen trekken 7% meer bezoekers. Retrieved May 7, 2017, from http://pretwerk.nl/actueel/attracties/nvd-dierentuinen-trekken-7-meer-bezoekers/47348 4CBS. (2000). Dagje dierentuinen populair. Retrieved May 7, 2017, from https://www.cbs.nl/-/media/imported/documents/2000/43/index1098.pdf 5Driessen, S., Sector Banker Leisure ABN Amro (6 april 2017). Attractieparken en dierentuinen. Retrieved May 13, 2017, from https://insights.abnamro.nl/branche/dagrecreatie/

CONCURRENTIE

Toepassing van Augmented Reality

In het product wordt gebruik gemaakt van Augmented Reality. Tegenwoordig wordt Augmented Reality al op meerdere manieren Zoo-AR afbeeldingtoegepast. In dit stuk wordt er ingegaan in op enkele van deze toepassingen.

Zoo-AR
Zoo-AR is een bedrijf dat zich specialiseert in AR voor de dierentuin. Zij maken gebruik van de camera in een tablet of een smartphone die dan een specifieke afbeelding kan herkennen en dan een object in 3D kan laten verschijnen.1

Indestry
AR kan ook uitgevoerd worden op een stilstaand scherm. Zoals bij Indestry afbeeldinghet bedrijf Indestry, die AR ervaringen verkoopt, het geval is. Bij Indestry wordt er een ruimte gefilmd en in real-time op een beeld een virtuele laag overheen gezet.2 Voorbijgangers kunnen dan samen met bijvoorbeeld een ijsbeer gaan staan. Er is ook een optie om een zogenaamde ‘live avatar’ toe te voegen.3 Dit is een 3D karakter die live bestuurd wordt door een acteur en waarmee het publiek mee kan interacteren. Indestry ontwikkeld net zoals Zoo-AR ook software voor de telefoon of tablet waarmee 3D karakters in de ruimte verschijnen aan de hand van het scannen van een icoon/afbeelding.

Microsoft hololens
De Microsoft Hololens is een AR bril die je hologrammen laat zien die of aan de echte wereld vast kunnen zitten of met je mee kunnen gaan. Het bijzondere van deze bril is ook dat je met ‘gestures’ kan interacteren met deze hologrammen. Het grote voordeel is dat dit product een soort extensie wordt van je lichaam waarbij je niet zelf moeite hoeft te doen om het vast te houden en te bewegen. 4

Toepassing in apps
Tegenwoordig zie je AR ook terug in veelgebruikte apps zoals Snapchat en Pokémon Go. In beide apps is het AR-gedeelte niet de hoofdfunctie, maar is het bedoeld als extra toevoeging. Pokémon Go maakt alleen gebruik van de gyroscoop om pokémons in een omgeving neer te zetten. Snapchat gaat verder door de omgeving te interpreteren. Hierdoor is het mogelijk om een object neer te zetten en eromheen te lopen.5 Ook maken ze gebruik van gezichtsherkenning en laten ze de app inspelen op veranderingen in het gezicht.

Doorvoering in het product
Aangezien er in het product gebruik zal worden gemaakt van een stationaire AR-oplossing hoeft er geen rekening gehouden worden met een veranderende locatie zoals dat bij de HoloLens en Zoo-AR wel het geval is. Dus zal er meer naar een oplossing worden gekeken zoals bij het principe van Indestry, waarbij de context al van te voren bekend is. Het enige verschil is dat in het nieuwe product de camera zal kunnen draaien, maar dit is al een stuk minder complex dan een telefoon die zich vrij rond kan bewegen. De onderliggende technologie zou overeenkomen met die van Snapchat waarbij er gebruik wordt gemaakt van software die het beeld van de camera analyseert en zo objecten in een 3D omgeving kan zetten.
 
1Zoo-AR. (2014). How it works. Retrieved May 7, 2017, from http://zoo-ar.com/technology.html#howitworks 2Indestry. (2017) Broadcast AR. Retrieved May 7, 2017, from http://www.indestry.com/broadcast-ar/ 3Indestry. (2017) Live Avatar. Retrieved May 7, 2017, from http://www.indestry.com/live-avatar/ 4Microsoft. (2017) Why HoloLens. Retrieved May 8, 2017, from https://www.microsoft.com/en-us/hololens/why-hololens 5Etherington, D. (April 18, 2017) Snapchat introduces World Lenses - live filters for just about anything. Retrieved May 15, 2017, from https://techcrunch.com/2017/04/18/snapchat-introduces-world-lenses-live-filters-for-just-about-anything/

NVD

Klik hier voor meer achtergrondinformatie over de NVD

De Nederlandse vereniging voor dierentuinen (NVD) is een organisatie waarbij de veertien grootste dierentuinen van Nederland zijn aangesloten, waaronder Apenheul, Koninklijke Burgers’ Zoo en het Dolfinarium. Lidmaatschap bij de NVD kan gezien worden als een kwaliteitskeurmerk voor de dierentuinen, omdat zij voldoen aan richtlijnen en codes die zijn opgezet voor het behoudt van natuur, instandhouding van bedreigde diersoorten, verantwoord beheer van de dieren, etc. De dierentuinen werken samen betreffende onder andere educatie, recreatie, fokprogramma’s, natuurbescherming en onderzoek. Duurzaamheid is voor de NVD ook erg belangrijk.

Duurzaamheidscode
De NVD heeft een duurzaamheidscode die de dierentuinen moeten volgen. Een aantal belangrijke punten uit deze code zijn:
" Educatie
2. Informeren en motiveren via hun educatie zowel intern als extern tot duurzaam gedrag en trachten hiervoor ook handelingsperspectieven aan te reiken.
Energie
6. Hanteren de Trias energetica* als grondslag voor alle toepassingen van energie binnen het bedrijf.
Afval
8. Trachten de afvalstromen zoveel mogelijk te beperken door de productie ervan te verminderen, de recycling van stoffen en materialen, en (ook elders) moeilijk te recyclen materialen zo veel mogelijk te vermijden. Niet recyclebare reststoffen krijgen een zo min mogelijk natuur- en milieubelastende bestemming.
Materialen
14. Passen waar mogelijk materialen toe die zijn vervaardigd uit recyclede afvalproducten (al dan niet uit eigen bedrijf)/ cradle to cradle materialen. "
* Trias energetica is een drie-stappen-plan om energiegebruik zo efficiënt mogelijk te maken. Het bestaat uit: 1. De vraag naar energie zo veel mogelijk te beperken; 2. Zo veel mogelijk duurzame energie bronnen te gebruiken en 3. Gebruik te maken van efficiëntere technieken. Daarbij moeten schadelijke effecten zo veel mogelijk beperkt worden.

Educatieve standaard
Educatie is zeer belangrijk voor de NVD. Educatie betreft niet alleen onderzoek doen naar het behoudt van bepaalde soorten, maar educatie heeft ook als doel de bezoekers (en medewerkers) van een dierentuin bewust te maken van de noodzaak om dieren en de natuur te beschermen. Omdat elke dierentuin die bij de NVD is aangesloten uniek is en op zijn eigen manier bijdraagt aan educatie, heeft de NVD een algemene educatieve standaard ontwikkeld die voor alle aangesloten dierentuinen geldt. Deze standaard bestaat uit zeven normen:
“1. Educatie is geïntegreerd in de organisatie en het beleid van de dierentuin”
Dat wil zeggen dat educatie een hoofddoel van de dierentuin is en dat educatie zodanig doordacht, geïntegreerd en opgenomen is in het park dat de mogelijke educatie maximaal wordt benut.
“2. Er zijn voldoende educatieve medewerkers om de educatieve doelstelling te realiseren”
De educatie moet professioneel worden aangepakt en, afhankelijk van het educatief middel, moeten er genoeg deskundige medewerkers aanwezig zijn om de educatie zo goed mogelijk over te laten komen.
“3. De educatie is aangepast aan de doelgroep(en)”
Als het betreffende park de nadruk legt op een bepaalde doelgroep, dienen de educatieve middelen te zijn aangepast op deze doelgroep.
“4. De parkopzet ondersteunt de educatieve doelstelling”
Voor de bezoeker moet duidelijk zijn waar het betreffende park voor staat en wat het park ondersteund. Een goede indeling van het park kan hierbij helpen.
“5. De dieren, verblijven en begeleidende informatie ondersteunen de educatieve doelstelling”
De dieren in hun zo natuurlijk mogelijke omgeving en de overige geboden informatie moeten elkaar aanvullen. Hierbij is de beleving voor de bezoeker het belangrijkst om de educatieve elementen zo goed mogelijk in zich op te kunnen nemen.
“6. Producten en activiteiten ondersteunen in voldoende mate de realisatie van de educatieve doelstelling”
Norm twee en drie spelen hierbij een belangrijke rol.
“7. Natuurbehoud is geïntegreerd in de educatie”
Natuurbehoud is een belangrijke doelstelling voor de NVD en moet in de educatie naar voren komen waarbij de rol van dierentuinen duidelijk wordt en waarbij eigen projecten, zoals het NVD Natuurbeschermingsfonds, worden belicht.

 

Samenvatting

NVD afbeelding De Nederlandse vereniging voor dierentuinen (NVD) is een overkoepelende vereniging voor de grootste dierentuinen in Nederland die samenwerken betreffende onder andere educatie en bewustwording, natuurbescherming en onderzoek. De parken voldoen aan de duurzaamheidscode die voorschrijft op welke manier moet worden omgegaan met onder andere Educatie, Energie, Afval en Materiaalgebruik. Om educatie en bewustwording te realiseren heeft de NVD een Educatieve standaard opgesteld die voorschrijft op welke manier de educatie optimaal naar voren moet komen.

NVD en het product

Het nieuwe product kan bijdragen aan de doelstellingen van de NVD, met name betreffende educatie en bewustwording. Het product zou:
- Aandacht kunnen vragen voor beschermde diersoorten, door meer informatie over ze te verschaffen op een nieuwe interessante manier. Het zou dus een nieuwe activiteit zijn die bovendien vrijblijvend kan worden gebruikt door de bezoekers. Daarbij is minimale begeleiding van park medewerkers nodig aangezien het product op een vaste plek staat en zelfstandig de aandacht trekt van de bezoekers en ze uitnodigt het te gebruiken en het geen extra uitleg nodig heeft.
- Bewustwording van de verschillende diersoorten en hun natuurlijke omgevingen bij de gebruiker creëren, zoals of het een beschermde diersoort is, hoe de omgeving waarin dat dier thuis hoort er uit hoort te zien tegenover hoe er nu mee om wordt gegaan, enz.

Verder zou het product:
- Extra geld kunnen verdienen door het gebruik van het product geld te laten kosten.
- Meer klanten werven door nieuwe klanten aan te trekken die niet alleen geïnteresseerd zijn in de dieren, maar ook in de technologie die het product gebruikt.

Aan de hand van de educatieve standaard moet wel aan een aantal eisen voldoen:
- Het product moet aangepast zijn op de doelgroep(en) waarop het betreffende park zich voornamelijk op focust.
- Er moet worden nagedacht over de plaatsing van het product om de boodschap zo duidelijk mogelijk te maken en de ervaring voor de bezoeker zo optimaal mogelijk.
- Het product en wat het product weergeeft sluit zo goed mogelijk aan op het dier/de natuur waarop het product de aandacht van de gebruiker wil vestigen.
- Natuurbehoud moet in de educatie naar voren komen.

Aan de hand van de duurzaamheidscode moet het product ook voldoen aan een aantal eisen:
- Voldoen aan de Trias energetica (zo min mogelijk, zo efficiënt mogelijk en zo duurzaam mogelijk omgaan met energie).
- Geen/weinig afval produceren, en het afval dat wordt geproduceerd moet zo recyclebaar mogelijk zijn.
- Gemaakt zijn van gerecyclede en/of recyclebare materialen.

1NVD. (2017). NVD Duurzaamheidscode [PDF]. 09-05-2017, van http://www.nvddierentuinen.nl/wp-content/uploads/2011/04/nvd_duurzaamheidcode.pdf 2NVD. (2009). NVD Educatieve standaard [PDF]. 09-05-2017, van http://www.nvddierentuinen.nl/wp-content/uploads/2011/04/NVD-Educatie-Standaard_2009_compleet.pdf

Programma van eisen

Eisen

- Een fysiek onderdeel (product)
- Een niet-fysiek onderdeel (service)
- De twee onderdelen zijn niet zonder elkaar te gebruiken
- Te gebruiken in een openbare ruimte
- Meerdere mensen kunnen het gebruiken, dus geen persoonlijk bezit
- Weerbestendig
- Winstgevend voor de dierentuin
- Meer klanten trekken
- Er moet gebruik worden gemaakt van Augmented Reality
- Er moet betaald kunnen worden
- Het product moet niet hinderlijk zijn voor de bezoekers die het product op dat moment niet gebruiken
        - Mensen moeten geen last hebben van de wachtende mensen voor het product
        - Het product mag niet het zicht op het dier wegnemen voor andere bezoekers
- Vormgeving moet passen bij het product
- Het moet gemaakt zijn van gerecyclede en/of recyclebare materialen
- Makkelijk in onderhoud
      - Schoonmaken
      - Repareren
- Het product moet aangeven wanneer het kapot is
- Het moet aansluiten bij de doelgroep
    - Het product moet kindvriendelijk zijn, zodat zowel volwassenen als kinderen het product kunnen gebruiken
    - Moet gebruikt kunnen worden door kinderen vanaf 4 jaar.

Wensen

- Aandacht vragen voor beschermde diersoorten en natuurbehoud
- Bewustwording creëren voor verschillende diersoorten en hun natuurlijke omgeving
- Ook te gebruiken door mindervaliden (bijvoorbeeld een rolstoel)
- Temperatuur aanpassen op omgeving van het dier (warme / koude lucht)
- Product moet voldoen aan de Trias energetica (zo min mogelijk, zo efficiënt mogelijk en zo duurzaam mogelijk omgaan met energie)
- Het product moet geen/weinig afval produceren, en het afval dat wordt geproduceerd moet zo recyclebaar mogelijk zijn
- Het product moet automatisch een foutmelding kunnen sturen naar reparateur


Copyright © Groep 4